نام متداول فارسی گیاه هوازی
نام لاتین یا علمی air plants (Tillandsia)
خانواده Tillandsioideae
بومی منطقه نواحی شمالی مکزیک،جنوب شرقی ایالات متحده،حوزه کارائیب و نواحی از  آرژانتین
نور متوسط (فیلتر شده)
آبیاری هفتگی 15 دقیقه شناور در آب و دو روز یک بار با آب اسپری شود
دمای ایده ال 10 تا 30 درجه

گیاهان هوازی دارای ویژگیهایی متفاوت از دیگر گیاهان هستند و گونه های زیبایی دارند از جمله تیلاندسیا آیونانتا ،تیلاندسیا کاپوت مدوسا و … دراین مبحث به برخی ویژگیهای تایلاندزیا نیز میپردازیم.

این گیاهان بومی امریکا ، امریکای جنوبی ،مکزیک و جزایر کارائیب می باشند و نیازی به بسترهای خاکی ندارند و دارای گونه های متفاوتی هستند.گیاهان هوازی (air plants)جایگاه بسیارخوبی در تراریوم دارند و با رشد اندک و مقاومت بالا از بهترین مولفه هادر صنعت گل و گیاه تزئینی به شمار می آیند.بیش از ۵۰۰ گونه دارندو شناخته شده ترین گروه آنها تایلاندزیا Tillandsia می باشدکه در خانواده بروملیا Bromeliaceae جای دارد . برای دیدن سایر مطالب دکمه ادامه را کلیک کنید

وزیستگاه اصلی آنها فلوریدا است گسترده ترین گونه تایلاندزیا ها Tillandsia usneoides است که در جنوب ویرجینیا گسترش دارد تایلاندزیا در قرن هفدهم توسط Ellias Tillandz تایلاندزیا نامیده شد.گیاهان هوازی در شرایط اقلیمی متفاوت زندگی می کنندو نیز با توجه به گونه هایشان در محیطهای مختلف مانند :بر روی درختان  بصورت دارزی Epiphytically چهره سنگ Saxicolously و بر روی زمین Terrestially  رشد می کنند.بیشتر ارقامی که دارای برگ نازک هستند در مناطق بارانی وگونه های برگ پهن در مناطق خشک گسترده می باشند.در این گیاهان ریشه بیشتر بعنوان نگهدارنده و پایه گیاه کاربرد دارد و مواد مغذی و آب مورد نیاز را از طریق ساختار های کرک مانندی که سطح برگها را پوشانده اندجذب مینمایند .تابش مستقیم نور آفتاب باعث سرخی رنگ گیاه می شود که جذابیت خاصی به گیاه می دهد.گل تایلاندزیا هادر فرمهای مختلف ،دوکی شکل و گل اناری و…ودر رنگهای زرد ،سفید ، قرمز،صورتی،نارنجی ، بنفش و آبی می باشند.

 

تکثیر:تایلاندزیا هااز طریق    تنه جوش و بذر تکثیر می شوند.تقریبا یک ماه بعد ازگلدهی، گیاهان جوان در اطراف پایه گیاه مادر چشم زده وشروع به رشد می کنند.تعداد    تنه جوش ها به ۱۲ عدد میرسد.

دما:تایلاندزیا هادر دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد زندگی می کنند اما بهترین دما برای زیست گیاهان هوازی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سلسیوس می باشد.

نور:این گیاهان عاشق نور خورشید هستند ولی در ماههای گرم تابستان باید مراقب سوختگی آنها باشیم و بهتر است در این ایام درنور غیر مستقیم (سایه، آفتاب) قرار بگیرند و همچنین بهتر است ازپنجره های جنوبی فاصله مناسبی داشته باشند.در گلخانه تیز ازسایبان توری استفاده شود.

نور مصنوعی:در صورت عدم دسترسی به نور مستقیم آفتاب، می توان از نور فلورسنت استفاده کرد.در این حالت فلورسنت باید در فاصله ۶۰ سانتیمتری از گیاه قرار گیرد و استفاده ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز نیاز گیاه را تامین می تماید

آب:تایلاندزیا مانند هر گیاه دیگری با توجه به شرایط خشک ،گرم ،خنک و مرطوب بودن محیط، باید آبیاری شود که بین ۲ تا ۳ بار درهفته نیاز آبی گیاه را در محیطهای بسته تامین می نماید ودر فضای باز ۴ تا ۵ بار در هفته نیاز دارد.اسپری کردن گیاه در فواصل آبیاری بسیار مفید است .

نکته:باید توجه شود که گیاه ۴ ساعت پس از آبیاری خشک شده باشد در غیر اینصورت باعث پوسیدگی برگها و نابودی گیاه میگردد.

گردش هوا:جریان هوا در سلامت گیاه هوا زی حائز اهمیت است و باید طوری باشد که ۴ ساعت پس از آبیاری ، گیاه خشک شده باشد.

کود: از کود ۱۷-۸-۲۲ از اردیبهشت تا شهریور ماه هر دو هفته یکبار با درصد نیم گرم در لیتر بصورت اسپری استفاده شود.

در ویواریوم و تراریوم:برای داشتن گیاه هوا زی شاداب باید توجه به گردش جریان هوا ،حرارت تولیدی از فلورسنت و رطوبت و آبیاری مناسب شود.